تدبر2
وَالَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَاجَهُمْ وَلَمْ يَكُن لَّهُمْ شُهَدَاءُ إِلَّا أَنفُسُهُمْ فَشَهَادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ
ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺘﻬﻢ ﺑﻪ ﺯﻧﺎ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺷﺎﻫﺪﺍﻧﻲ ﺟﺰ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ ، ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﺍﺯ ﺁﻥ ﺷﻮﻫﺮﺍﻥ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺍﺗﻬﺎﻣﺶ ]ﺑﺎﻳﺪ ﭼﻬﺎﺭ ﺑﺎﺭ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ، ﺍﻭ [ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻫﻤﺴﺮﺵ ] ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻗﻄﻌﺎً ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ،(٦)
ایات قبل اشاره به قذف بین بیگانگان بود واین ایه،قذف بین زن وشوهر، واحکام بین زن ومرد یکسان است
که اخر بحث متوجه میشویم خداوندازسر فضل ورحمت چگونه جامعه دینی را مدیریت میکنند
دراینمورد ازپیامبر اکرم سوال شد که هرگاه مردی درخانه،مواردی رامشاهده کند ودسترسی به شاهد ندارد چه کند؟فرمودند۴ بارخودش قسم بخورد.
پس طبق این ایه شریفه،قسم خوردن بجای بینه وشاهد ،دراحکام اسلام،آن هم باشرایطی،حساب میشود.
روش اثبات اینگونه است که ازقبل،مدعی،راتوجیه میکنند که درصورت قسم دروغ ،موردعذاب دنیا واخرت خداوند قرارمیگیرند …واین قسمها باهمین کلمات وهمین ترتیب که درایات امده،وحتما درمحکمه،ویاهرمکان مقدس دیگرمانند،مسجد ادامیشود تا،اهمیت قسم ،حفظ شود.
قدیمها،یک قران بزرگ که چندنفرانراحمل میکردند برای اینکار ،اختصاص میدادند…
اگر مردمدعی باشد بااین شرایط باید ۴ مرتبه قسم بخورد،که خودش دراثبات این مساله،صادق وراستگو است.
وَالْخَامِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِن كَانَ مِنَ الْكَاذِبِينَ
ﻭ [ ﺷﻬﺎﺩﺕ ]ﭘﻨﺠﻢ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ [ ﺑﮕﻮﻳﺪ : ] ﻟﻌﻨﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺑﺎﺩ ﺍﮔﺮ [ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﺗﻬﺎم ﺑﺴﺘﻦ ] ﺩﺭﻭﻏﮕﻮ ﺑﺎﺷﺪ ;(٧)
وبرای بارپنجم،لعنت میفرستد برخودش که اگر،از دروغگویان باشد
تا این مرحله،حد زنا بر زن واجب میشود
وَيَدْرَأُ عَنْهَا الْعَذَابَ أَن تَشْهَدَ أَرْبَعَ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ
ﻭ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺯﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺗﻬﺎم ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺩﻓﻊ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭼﻬﺎﺭ ﺑﺎﺭ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ، ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﺳﺖ ،(٨)
ودر هرصورت،زن،میتواند دفع اتهام کند با این عبارت:۴ بار قسم میخورد که ان مرد از دروغگویان است…
وَالْخَامِسَةَ أَنَّ غَضَبَ اللَّهِ عَلَيْهَا إِن كَانَ مِنَ الصَّادِقِينَ
ﻭ [ ﺷﻬﺎﺩﺕ ]ﭘﻨﺠﻢ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ [ ﺑﮕﻮﻳﺪ : ]ﺧﺸﻢ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺑﺎﺩ ﺍﮔﺮ [ ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﺗﻬﺎم ﺑﺴﺘﻦ ]ﺭﺍﺳﺘﮕﻮ ﺑﺎﺷﺪ .(٩)
وبرای بارپنجم میگویدغضب خدا برخودش اگر ان مرد،راست گفته باشد
که دراینصورت حدقذف برمرد واجب میشود
که درحقیقت نوعی مباهله،خانوادگی میباشد
درفقه،به این نوع،محکمه،(لعان )گفته میشود
حال تصور کنید دراین خانواده،چگونه میتوان مشکل راحل کرد؟؟؟
اگر مرد راست گفته باشد، بااین وصف، حد قذف هم باید براوجاری شود…واگرزن راست گفته باشد حد زنا دارد ودیگر چگونه با این مرد به زندگی ادامه دهد…شاید مجددا،چنین ادعاهایی کند…???
دراین خانه دیگرجایی برای محبت واعتمادو…..نیست
خداوند،دراینجا،طبق بحث لعان،احکامی را دستور داده اند که مشکل را حل میکند..
دراینحالت ۴ حکم پی درپی،واجب میشود
بدون اجرای صیغه ی طلاق،اینها خودبخود ازهم جدا میشوند.
اینطلاق ابدی است وامکان بازگشت و رجوع ندارد.
حد قذف ازمرد وحد زنا از زن ساقط میشود.
اگر فرزندی دراین بین باشد به زن تعلق میگیرد.
وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ حَكِيمٌ
ﻭ ﺍﮔﺮ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﺒﻮﺩ ، ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ [ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮﻫﺎﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺨﺘﻲ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﻰ ﺷﺪﻳﺪ . ](١٠)
اکنون فضل ورحمت خداوند در۹ ایه قبل رامیفهمیم
همانطور که دراین ایه شریفه مشاهده میکنید،جواب (لولا)نیامده….یعنی خداوند اینجمله راتمام نکردند وناقص گذاشتند:واگرفضل ورحمت خداوند نبود!!!!!چه میشد؟؟؟
جواب این لولا، اگرازسرفضل ورحمت خداوند،چنین احکامی نبود چه اتفاقاتی می افتاد؟
این مورد ومورد دوم که چرا درقسم پنجم مرد باید بگوید لعنت خدا برمن،،،،ودرقسم پنجم زن باید ازلفظ غضب استفاده کند؟
پاسخ دو مورد:
1) درموردفضل ورحمت خدا اگرنبود،مواردی رامیتوان یافت،کهاگراحکام خداوندنبودوپرده ازکارهای زشت شمابرمیداشت هرج ومرج بوجودمیامد..ویااگرخداوند بابت گناهانتان سریع عقوبت میکردند،همه،هلاک میشدی یا اگراین قوانین نبود،خودنمیتوانستید مشکلات راحل کنید
مثلا درموردقذف بین زن وشوهر،فردمجبوربودیاسکوت کند ویا با بی ابرویی،جاربزند..ولی دراین شرایط،نه محکوم به سکوت است،ونه لازم نیست،خطای همسر راجاربزند بلکه میتواند فقط درمحکمه بیان کند
2)درموردتفاوت لعن وغضب:بار عذاب غضب بیشترازلعن است..ومتهم که دراینجازن هست باید باقسم سنگینترازخود فع اتهام کند چه اینکه حد او ۱۰۰ضربه وحد مرد ۸۰ ضربه میباشد پس چون گناهش سنگینتراست باید قسمش هم محکمتر باشد…وشاید دلایل دیگرهم دارد..الله اعلم
در این ۱۰ ایه خداوند ۲ مرتبه،پای توبه رابه میان کشیده اندونشان ازاهمیت بحث،رعایت حریمهاست واگرخودما درجاهایی،با دیدن بعضی بیحیایی ها ویاکم حجابی وبدحجابی،شاید چه القاب وسخنان بیموردی را عنوان نمیکنیم…استغفرالله ربی واتوب الیه..واگر بدبینی برای کسی،درنظر دیگران ایجاد کردیم اصلاح کنیم
درکل ایات میفهمیم،خداوندقصد پرده دری ندارند وهمچنین پیامبر وائمه که دانای به اسرارند هم موظف به پرده پوشی هستد..که اگر پرده ها کنار رود،بقول معصوم،هیچ کس،نسبت به دفن مردگان اقدام نخواهد کرد
سبک زندگی که خوداین افرادبرای خودانتخاب کرده اند،خواه ناخواه انها رابسمت،پیامدهای بدجسمی وروحی، اجتماعی و….میبرد اضافه برانکه خداوند لبالمرصادهستند ودردنیا واخرت،حساب انها را دارند
وظیفه مادر وهله اول پرده پوشی است ودرادامه ایات خداوند برنامه های اموزشی خود را بیان میفرمایند
والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته