تدبر۳
یکی ازدلایل ایه اول که بخشی احکام وبخشی روشنگری وایات بینات بود،همین امنیت اجتماعی است که ازبهترین نعمتهای الهی است واز بین همه آنها،مهمترینش حفظ ابرو وحیثیت افراداست
????
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَٰذَا سُبْحَانَكَ هَٰذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
ﻭ ﭼﺮﺍ ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪﻳﺪ ﻧﮕﻔﺘﻴﺪ : ﻣﺎ ﺭﺍ ﻧﺴﺰﺩ [ ﻭ ﻫﻴﭻ ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ ] ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﻬﻤﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﮕﺸﺎﻳﻴﻢ ، ﺷﮕﻔﺘﺎ ! ﺍﻳﻦ ﺑﻬﺘﺎﻧﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .(١٦)
بهتان:دروغی که انسان موقع شنیدن دچارحیرت وبهت شودکه من اینکاررانکردم.
اینجا خداوندحفظحریم امنیت نبوی میکنند..اگر ولی شناس ورهبرشناس باشی، میفهمی هرتهمتی،بهتان عظیم است نسبت به او
اگرازخاندان نبوت کسی کفر بورزد ننگ نیست ولی مساله عرضی و آبرویی،ننگ است
به همین دلیل خداوند برای حفظ این حریم چندین ایه پشت سرهم اوردند
در مورد انسانهای پاک نیز اینچنین است
بهنگام شنیدن،بگویید سبحان الله،این یک تهمت بزرگ است وبگید ماحق نداریم دراینباره حرفی بزنیم،یامطلب راسریع عوض کنیم وگرنه،مجلس راعوض کنیم
حالا چرا سبحانک بگوییم؟
برای رفع هر تهمت وگناه،ابتدا خداوند سزاوارتر به تنزیه اند
بنوعی عذرخواهی ازخداست،…لااله الاانت،سبحانک،انی کنت من الظالمین
با ذکرسبحان الله یادخدارابمیان میاوریم،حادثه بس سنگین است،مکثی میکنیم خدارابیادمیاوریم،به اورجوع میکنیم،تلنگرونهیبی به خودمیزنیم،فضا راخداگونه میکنیم،انوقت وظیفه خودرامیفهمیم ودفاع میکنیم درانجام هرگناهی،ذکرسبحانک،انسان رامتاثر،خواهدکرد
سوال:پیامبررا نعوذ بالله اینجامتهم دانسته اند،چراتنزیه خدا؟
چون جایگاه رسول خدا،به حریم الهی گره زده شده.وشکستن این حریم،مرحله اول برای مبارزه باخداست
حالا ما ادمای معمولی دربرخورد بااین دست شایعات ۳ برخورد متفاوت میکنیم
۱)شاید بگیم….خدارحم کنندواز۷پشتمون دورکنند و.ازاین دست کلامها،،که بمعنای پذیرش شایعه است
۲)شاید بگیم…بماچه…ربطی بما نداره..که این بیتفاوتی است
۳)حالت سوم اینکه ازحریم متهم بدون ۴ شاهد، دفاع کنیم ودست به تکذیب بزنیم،باقاطعیت
??????
يَعِظُكُمُ اللَّهُ أَن تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَدًا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﺪﺭﺯ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻳﺪ ، ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ [ ﺩﺭ ﺣﻖّ ﻛﺴﻲ ]ﺗﻜﺮﺍﺭ ﻧﻜﻨﻴﺪ .(١٧)
وعظ:جذب خلق بسوی حق،یعنی هرسخنی که ترافایده باشد،فردعیب کارش رابفهمد،وکمی نگران شود
همان نقدسازنده،نه هرسخنرانی که فقط گوش راپرکندونتیجه ای نداشته باشد
خداوند خود دراین صحنه حضور میابندوموعظه میکنند که مبادااینکارتکرار شود
چون اگر موقعیت رهبران الهی وچهره های انقلابی مخدوش شود،به مرور چیزی ازدین باقی نمی ماند
کار قران هم موعظه است وجنس موعظه بایدحسنه باشد.کارانبیاءهم موعظه است..درموعظه،طرف مقابل باید پذیرنده باشد.
ان کنتم مومنین را اینطور معنا کنیم تا با معنای وعظ همراهی کند وجنبه تشویقی داشته باشد
یعنی:حالا که مومنید دیگه تکرار نکنید، جنبه توبیخی ندارد.
????????
وَيُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
ﻭ ﺧﺪﺍ ﺁﻳﺎﺕ [ ﺧﻮﺩ ] ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺩﺍﻧﺎ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ .(١٨)
این دسته ازایات،همان ایات بینات است که درایه اول اشاره شد
ایات دودسته اند۱)دیدنی،مثل،طبیعت،زمین واسمان.و….۲)تدوینی ونوشتنی،
علیم دراینجا:خداوند علم کافی،برای اموزش وتدوین احکام وایات دارد
حکیم:خداوندعلمش،محکم ومتقن وموثراست
????????
إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﺷﺖ [ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺗﻬﻤﺖ ﺑﺰﺭﮒ ]ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺷﺎﻳﻊ ﺷﻮﺩ ، ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺷﺖ ، ﻭ ﺧﺪﺍ [ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ]ﻣﻰ ﺷﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰ ﺷﻨﺎﺳﻴﺪ .(١٩)
اینجا کارسخت ترمیشه
تشیع ازشیع:تقویت وپاگرفتن امری،
مثال..درتشییع جنازه ریا کنید وکاری کنید صاحب مصیبت شماراببیندتا با دیدن شمادلش تقویت شود.
مشایعت میهمان تا تقویت دل اوشودبرای همراهی بااو
حضرت ابراهیم شیعه حضرت نوح است وماشیعه حضرت علی (ع)یعنی تقویت کننده خطوط فکری وسنت وسیره ایشان هستیم
فاحشه:گناهی که زشتی ان بسیار واشکاراست
اینجا افک وبهتان ازمصادیق فاحشه است
معمولافکر وحب گناه وحتی همت واراده ان،مستوجب کیفر وعذاب نیست..مگرانکه به عمل ورفتار منجرشود
ولی دراینجا خداوند حتی دوست داشتن اینکه، شایعات پراکنده شوددرمورد مومنین راگناه میدانند ومستوجب عذاب دردنیا واخرت
اگر دوست داشته باشی،ابروی کسی بریزد،عذاب دارد،صرف علاقه..توجه کنیم
حالا اگر منجربه اراده شودگناه بالاتر واگرعملی شود بالاتر وعذاب بیشتردارد
چون این فرد،جامعه رالرزان وهراسناک میکند واز امنیت می اندازد
ببینید حرمت جامعه،چقدر نزدخداوند،ارزش دارد
وانهم جامعه مومنین
۱)عده ای دوست دارندیا زشتیهایی که درمومنین هست برملا کنند..اغلب رفتارمومنین به این دلیل زیر ذره بین است
۲) ویا دوست دارنددرباره مومنین جوسازی کنند وبدروغ وتهمت متوسل شوند
۳)ویا دوست دارنددرجامعه مومنین اشاعه فحشاء کنندچون منافعشون در اینکاراست
والله یعلم وانتم لایعلمون..شمانمیدانید به هم زدن امنیت جامعه،چه پیامدهای بدی دارد ونمیدانیدجنایت اشاعه فحشاء،چه جنایت بزرگی است
پس باید فحشاءراکتمان کردبخصوص اگر مخفی است و۴ شاهد نداریم وبه وظیفه مان دردنیا عمل کنیم وکاراخرت رابخدا واخرت بسپاریم واگرلازم به پیگیری است به خودفرد تذکر بدیم وبنای تربیت بگذاریم..واگر۴ شاهد داشتیم به محکمه بسپاریم.
????????
وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّهَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ
ﻭ ﺍﮔﺮ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﺒﻮﺩ ، ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺅﻭﻑ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ [ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮﻫﺎﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺨﺘﻲ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﻰ ﺷﺪﻳﺪ . ](٢٠)
برای سومین بار اگرفضل ورحمت خدابرشما مومنین نبود بابت کارهایی که درباره اشاعه نشدن فحشاء نکردید،مستحق عذاب وهلاکت بودید
رووف:مهربانی شدیدتر وبیشتر درمورد کسانی که دچارمشکل اند
رحیم،رحمت عمومی که شامل همه موجودات میشود
چراخداوند رووف اند؟،چون رحیم اند…ازسررحمت،توجه بیشتر به مشکل دارها دارند